5 gouden EHBO tips voor elke ouder!

23.10.2019

Soms weet je door de steeds vernieuwde richtlijnen EHBO niet meer wat je moet doen. Wij hebben voor je de belangrijkste dingen op een rijtje gezet. Als je weet wat je moet doen, is de paniek meestal een stuk minder.

1. Trek bij verbranding direct alle kleding uit (behalve als deze vastzit aan de huid). Als een kindje een luier draagt zorg dan dat je deze zo snel mogelijk uit doet. Zo kun je goed zien waar je moet koelen. Koel de aangedane plekken 10 minuten met lauw stromend water.

2. Controleer bij een verdrinking altijd eerst of iemand een ademhaling heeft. Ga geen tijd verliezen door water uit de longen te krijgen. Geen ademhaling is starten met de reanimatie! Bij verdrinking begin je met 5 beademingen.

3. Als een kind is gevallen kijk dan goed om je heen wat er gebeurd kan zijn. Is een kind van een hoogte gevallen til het dan niet direct op, maar kijk eerst wat een kind aangeeft. Laat een kind, als het kan, zelf opstaan na een ongeval. Je ziet dan al snel aan de bewegingen waar een kind eventueel letsel heeft.

4. Heeft je kind een giftige stof ingeslikt? Geef dan geen melk of water aan het kind. Per giftige stof verschilt het wat je moet doen. Kijk goed hoe een kind reageert. Is een kind bewusteloos of is de situatie ernstig bel dan 112. Is een kind aanspreekbaar en is het niet levensbedreigend neem dan contact op met de huisarts. Ze geven je dan advies wat je moet doen. Zorg dat je de verpakking van wat ingeslikt is bij de hand hebt.

5. Als een kind zich verslikt en nog bij bewustzijn is, geef dan 5 slagen tussen de schouderbladen. Als dit niet helpt ga dan verder met de Heimlich greep. Kinderen onder de 1 jaar mag je geen stoten in de buik geven, maar je geeft ze dan stoten op de borst. Ga niet met je vinger proberen om het voorwerp uit de keel te krijgen. Het risico is dan veel te groot dat het voorwerp dieper en vaster komt te zitten. Is een kind buiten bewustzijn en weet je zeker dat dit door een verstikking komt; Geen bewustzijn is controleren of er een ademhaling is, geen ademhaling is starten met de reanimatie! Bij kinderen begin je de reanimatie met 5 beademingen.