Weet jij de gevaren in je badkamer?

14.09.2019

Het is een heerlijk moment, je kindje in bad doen of samen douchen.

Op het einde van de dag voordat ze naar bed gaan, of in de morgen om fris de dag te beginnen.

Je badkamer is een plek voor een ontspannen moment. Je kunt alleen pas echt ontspannen als je weet dat deze plek ook veilig is voor je kindje.

Heb je wel eens goed rondgekeken naar mogelijke gevaren in je badkamer?

We hebben voor je wat tips op een rijtje gezet:

1. Medicijnen natuurlijk buiten bereik van de kinderen. De pil van mama, vitamine D tabletjes, hooikoortsmedicijnen. Voor kinderen zijn het gewoon snoepjes. Ze zien het jou ook innemen.

2. Heb je net de vorige dag je benen geschoren onder de douche, zorg dan dat het mesje niet meer in de douche of op de rand van het bad ligt. Kinderen zien voorbeelden, geen gevaar.

3. De shampoofles is leeg en je kindje mag hier mee spelen in bad. Niet doen! Er kunnen nog resten shampoo inzitten en detergent. Een kindje kan de rest inhoud opdrinken. Vooral het detergent zorgt voor irritatie van de luchtweg en kan daarom braken veroorzaken. Bij overgeven kan detergent in de luchtweg raken en kan een longontsteking veroorzaken.

4. Voorkom uitglijden en gebruik een antislipmat.

5. Laat je kindje nooit alleen in de badkamer. Je vergeeft het jezelf nooit als er iets gebeurt. Een klein laagje water is al voldoende voor een verdrinking.

6. In de badkamer is het meestal een aangename temperatuur. Heb je zelf wel eens gecheckt hoe warm de buizen van de verwarming zijn? Zorg dat een kindje zich niet kan verbranden aan deze buizen.

7. Een prullenbak in de badkamer is voor een kindje een leuke grabbelton!

8. Heb je nog geen thermostaatkraan? Weet dan dat water van 55 graden Celsius een kindje binnen 30 seconden ernstige brandwonden kan geven.

9. Heb je een bad en ligt er op je badkamer een föhn binnen bereik? Een kind heeft heel veel fantasie! Als je met je mond bubbeltjes kunt maken in bad (of een scheetje) dan kan dit misschien ook wel met de föhn. Zorg dat er geen apparaten binnen handbereik zijn.

Als laatste…..we zijn meestal goed voorbereid als we samen met ons kindje in de badkamer zijn. Maar wat als je kindje in bed ligt en net zelf naar het toilet kan gaan? Heb je een toilet op de badkamer? Kan je kindje hier gebruik van maken terwijl jij beneden tv zit te kijken?

Kinderen gaan graag op onderzoek uit! Lades kunnen open en kunnen zelfs als trap gebruikt worden om te gaan pakken wat hun aandacht trekt. Soms kan een haakje op de deur van de badkamer een goede oplossing zijn.

Kijk door de ogen van je kleine onderzoeker!