Veilig gedrag van kind en hond.

21.08.2019

Dit is onze hond, Prada. (Ja,de keuze van de naam ben ik mede verantwoordelijk voor. Ik dacht als vrouw in een mannengezin dat ik wel iets meer inspraak mocht hebben)

Prada is een lieve, ondeugende Engelse Cocker Spaniel.

De reden dat Prada 11 jaar geleden in ons gezin is gekomen is als therapie hond. Onze oudste zoon is namelijk, toen hij 4 jaar oud was, bijna in zijn gezicht gebeten door een hele grote hond. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als het raak was geweest. Sindsdien.......stak mijn zoon liever zonder te kijken de weg over als hij zag dat er een hond aankwam. En bij elk vriendje met een hond als huisdier, kreeg ik hem met geen mogelijkheid mee naar binnen.

De praktijk is alleen dat je overal honden tegenkomt. Sommige mensen laten zelfs hun honden loslopen, want ze doet toch niets. Leg dat maar eens uit aan een kindje dat doodsbang is.

We hebben dit 5 jaar lang afgekeken.... toen hebben we besloten om zelf een hondje in huis te halen. Huilend zat mijn zoon, toen 9 jaar oud, in de auto toen we onze puppie van ongeveer 9 weken mee mochten nemen naar huis. Zijn eerste vraag was dan ook: "is die er morgenvroeg nog steeds als ik wakker ben?"

Nu, 11 jaar verder, moet hij er niet aan denken dat Prada geen onderdeel meer is van zijn leven.

Ik zeg nu niet dat iedereen met een kind met angst voor honden zelf een hond in huis moet gaan halen. Nee, hierover moet je echt heel goed nadenken!

Maar beslis je toch om een hond in huis te nemen, ook al zijn er geen kinderen met angst voor honden, en vragen de kinderen er al jaren om........lees dan even onderstaand artikel. De tips laat ik graag geven door de experts.

bron onderstaand artikel: www.doggo.nl

In de praktijk zie je nog te vaak dat het fout gaat tussen kinderen en honden en vaak had dit voorkomen kunnen worden.

In de omgang tussen kinderen en hun eigen honden komen vaak gevaarlijke situaties voor waarvan de ouders ze niet opmerken.

Een van de belangrijkste standpunten is dan ook: kind en hond, hoe lief ze ook zijn, mag je nooit zonder toezicht van een volwassene laten.

Maar toezicht alleen is niet voldoende, kinderen moeten al van jongs af aan leren hoe ze op een goede en veilige manier met dieren kunnen en ook moeten omgaan. Als kinderen dit van nature geleerd krijgen, worden veel gevaarlijke situaties voorkomen. Maar hoe leren ze dat dan?

Kinderen zijn heel verschillend, net zo zijn ook alle honden van elkaar verschillend.

• Als je een kind iets wilt leren kijk je eerst naar zijn leeftijd. Je moet een kind dan ook benaderen en leren op een wijze zodat het kind het ook begrijpt.

• Daarbij moet je het karakter en belevingswereld van het kind echter niet vergeten en wie kent zijn kind nu nog beter dan de ouders.

Door de dagelijkse omgang met je hond te benoemen en je kind erbij te betrekken kun je je kind leren wat het wel en niet mag doen met de hond. Kinderen mogen bijvoorbeeld niet in de bench of op de mand van de hond komen, dat is de veilige plek van de hond, die de hond misschien wil verdedigen.

Een ander voorbeeld: laat kinderen niet aan de voerbak van de hond komen als die aan het eten is en eigenlijk ook niet als de bak leeg is. De voerbak is voor sommige honden ‘heilig’, die hond zal er geen kind in de buurt dulden.

Iedere leeftijd van het kind en de hond vraagt een aparte aanpak. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het kind te leren door in het begin gewoon regelmatig regeltjes te herhalen en het kind te betrekken. Als een kind iets doet bij de hond wat niet mag en eventueel dreigend gedrag van de hond kan oproepen, moet u uiteraard ingrijpen. Voorkom echter dat u tegen het kind zegt “dit mag niet” maar zeg liever wat het kind wilt doen “je wilt de hond knuffelen” en zeg dan wat het beter wel kan doen “dat vind Bobby niet zo leuk, maar je mag hem wel aaien” en leer het kind vervolgens hoe dat dit kan doen.

Jaarlijks vinden er 150.000 bijtincidenten plaats in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Vooral jonge kinderen zijn slachtoffer, met soms blijvende littekens en een levenslang trauma.

Het is lang niet altijd de schuld van de hond als hij een kind gebeten heeft, meestal is het zelfs een handeling van het kind dat de agressie van de hond oproept. De hond reageert vanuit zijn natuurlijk gedrag. We kunnen niet van onze kinderen verlangen dat zij dit allemaal uit zichzelf moeten weten. De verantwoording ligt dan ook altijd bij de ouders, verzorgers van het kind en de eigenaar van de hond. Wij moeten ervoor zorgen dat onze kinderen en onze honden op en veilige manier met elkaar omgaan.

Enkele tips:

• Leer je kind hoe het een hond mag aaien. Onder zijn kin of op zijn rug en niet over zijn hoofd.

• Onderbreek het oogcontact tussen je hond en je kind als deze naar elkaar staren.

• Sta je kind niet toe om op de plaats van de hond te gaan zitten of liggen bijvoorbeeld: in de bench of mand van de hond.

• Laat je kind nooit met de hond alleen in een ruimte.

• Maak het contact tussen het kind en de hond leuk door kind te betrekken in het spelen met de hond, maar let op de regeltjes. Geen ruw spel zoals trek- en stoeispelletjes, wel balletje apporteren of zoeken mits de hond geen bezitsagressie heeft.

• Je kind mag de hond gerust een hondenkoekje geven maar doe dit samen en roep de hond naar jullie toe. Het kind houdt de hand hierbij vlak.

Wil je het hele artikel lezen? Of meer tips en fabeltjes over het onderwerp kind en hond? ga dan naar: https://www.doggo.nl/artikelen/honden-en-wij/kind-en-hond/