Til kleine kinderen nooit omhoog aan de armen!

24.11.2019

Je loopt samen gezellig door de bossen, je kind tussen jullie in, en je zwaait je lachende kind aan zijn armen vooruit. Of: Je kunt je zoontje net redden van een valpartij door hem aan zijn arm vast te pakken.

Je peuter is weer opstandig, voor de zoveelste keer, en je pakt hem op een rustige manier bij de arm en zet hem op de gang. Je dochter kan, als jij haar handjes vasthoudt, springen van de eerste treden van de trap. Je drammende peuter ligt languit op de grond in de supermarkt, je pakt hem bij de arm omdat je verder wil gaan. Of je zwiert je kindje aan zijn armen in het rond terwijl hij giert van het lachen.

Al deze voorbeelden kunnen een hard krijsend kind als gevolg hebben. En denk dan niet dat het aanstellerij is, ook al is je kind vaak een echte drama Queen.

Iedereen heeft er vast wel eens van gehoord: een zondagsarmpje!

Een andere benaming is gewoon: elleboog uit de kom; een pijnlijk gevolg wanneer kinderen tussen de 1 en 6 jaar oud aan hun gestrekte armen worden getrokken. De banden rond de elleboog zijn nog erg flexibel waardoor het bot makkelijk uit de kom schiet. En dit hoeft echt niet met een enorme kracht te gebeuren, een verkeerde beweging kan al genoeg zijn.

Je kunt dit herkennen aan je kind omdat hij/zij na de situatie:

• Blijft huilen.

• Zijn/haar  arm ondersteunt of naast het lichaam laat hangen.

• De arm niet gebruikt.

• Aangeeft dat de elleboog pijn doet. (soms ook klaagt over pijn in de pols of schouder)

• Meestal is er aan de arm niets te zien.

Ga naar de huisarts of huisartsenpost als je een vermoeden hebt van een zondagsarmpje.

Helaas is een zondagsarmpje niet altijd te voorkomen. De kans is ook groot dat het nogmaals gebeurt als een kind al ooit een zondagsarmpje heeft gehad .

Til een kind onder de 6 jaar daarom dus niet omhoog aan de armen maar til een kind op onder de oksels. Dit voorkomt een pijnlijke afloop.