Teken de petitie van het Rode Kruis als je EHBO-les op scholen belangrijk vindt!

30.05.2019

Opeens zakt de leraar in elkaar tijdens de gymles. Weten deze leerlingen wat ze moeten doen? Tijdens de gymles van een havo 3-klas zakt ‘stagiair gymleraar’ Max plotseling in elkaar. Gelukkig is er stiekem niets met hem aan de hand. Max is een acteur. Bedoeling van dit experiment: testen hoe het staat met de EHBO-kennis van deze middelbare school-leerlingen. ‘Leg hem op z’n zij, anders slikt-ie zijn tong in!’

Stichting EHAK vindt, net als het Rode Kruis, dat EHBO-onderwijs een een vast onderdeel moet worden van het lesaanbod op middelbare scholen. Jongeren die kennis maken met EHBO profiteren hier de rest van hun leven van. En met hen ook heel Nederland. Want hoe meer kennis van EHBO, hoe sneller je geneigd bent een ander te hulp schieten bij nood. Teken daarom de petitie voor EHBO op middelbare scholen.

Snel handelen bij een ongeval speelt een grote rol bij de mate van herstel en de overlevingskans van een slachtoffer. Helaas weten veel mensen op het cruciale moment niet wat ze moeten doen, terwijl ze wel graag willen helpen.

Want wat je moet doen in een EHBO-situatie is zeer goed aan te leren.

Onderwijs is de plek waar jongeren levensreddende vaardigheden kunnen opdoen. En dat willen ze ook zelf. Uit onderzoek blijkt dat 91% van de jongeren tussen 12 en 18 jaar vindt dat EHBO op middelbare school moet worden gegeven.EHBO in het onderwijs is niet vanzelfsprekend. Laten we dat veranderen.

Daarom start Het Rode Kruis, in samenwerking met Schok & Pomp, een petitie voor EHBO in het onderwijs.

De petitie is een burgerinitiatief. Dat betekent dat minstens 40.000 handtekeningen nodig zijn om het onderwerp op de politieke agenda te krijgen. Jouw handtekening is dus hard nodig!

De EHBO-petitie kwam mede op initiatief van Radio 10-dj Rob van Someren tot stand. Van Someren is naast dj, hoofdagent van politie en onderkent, zeker vanuit zijn politiewerk, als geen ander het belang van de petitie, waar hij zich als ambassadeur voor inzet.

TEKEN HIER DE PETITIE :   rodekruis.nl/ehbopetitie