Samenscholing van waterpokken.

25.09.2019

Voor mijn kinderen is mijn advies heel duidelijk. Scheer nooit je hoofd kaal!

Toen de waterpokken een aanval deden op hun lijfje hebben de waterpokken massaal besloten om te gaan samenscholen in hun haren. Probeer die maar eens te bestrijden met lotion of havermout. Het kan niet anders dan dat onder die haren nu een heleboel littekens zitten.

Elke ouder is alert op de eerste rode bultjes die verschijnen bij hun kindje, want dan zijn ze bang dat de ellende gaat beginnen. Op internet is een heleboel te vinden over waterpokken. Maar wat zijn nu eigenlijk fabels en wat zijn feiten. We hebben er even een paar voor je opgezocht.

1. Een kind zit direct onder de waterpokken: is een  FABEL.

Tussen het moment van besmetting en de eerste ziekteverschijnselen zit gemiddeld 13-18 dagen. De eerste symptomen zijn vaak dat kinderen zich niet lekker voelen, keelpijn, verkouden, koortsig. Na 1-2 dagen verschijnen er pas kleine rode bultjes. Als eerste zul je de bultjes zien op het hoofd en de romp van je kindje, daarna op andere plekken. Typisch aan het ziektebeeld is dat je verspreid over het lichaam blaasjes in verschillende stadia ziet: van verse blaasjes tot ingedroogde korstjes.

2. Het is moeilijk om besmetting te voorkomen: is een FEIT.

Je kindje is namelijk al besmettelijk 2 dagen voordat de eerste ziekteverschijnselen zichtbaar zijn. De besmetting duurt totdat alle blaasjes voorzien zijn van een korstje. Dit is meestal een tijd van 7 dagen.

3. Door huidcontact kunnen kinderen elkaar besmetten: is een FABEL.

Het virus zit niet op de huid, maar in de neus en keel van je kindje. Het verspreidt zich dan ook doordat het kindje hoest, niest en/of praat. Als de waterpokken zichtbaar zijn, zorgt contact met het vocht uit de blaasjes wel voor besmetting.

4. Als je kindje voor het eerste levensjaar waterpokken heeft gehad, is de kans groot dat ze het nog een keertje gaat krijgen: is een (gedeeltelijke) FEIT.

Theoretisch is dit inderdaad zo, maar in de praktijk is dit zelden. Als je als moeder nog nooit de waterpokken hebt gehad, kan de ziekte bij je kindje jonger dan 3 maanden ernstiger verlopen. Je baby heeft dan namelijk geen antistoffen in zijn bloed gekregen. Geef dit dan ook direct aan je huisarts door. (Ook als je tijdens je zwangerschap zelf de waterpokken krijgt.) Heb je zelf wel ooit de waterpokken gehad, dan heb je via de placenta je antistoffen doorgegeven aan je baby. Deze antistoffen blijven nog ongeveer 3 maanden na de geboorte in het bloed van je baby. Een kindje tot 6 maanden heeft meestal nog wat antistoffen van de moeder waardoor het kindje een milde vorm van waterpokken kan krijgen. Het kindje bouwt daardoor zelf minder afweer op zodat een nieuwe besmetting mogelijk is.

5. Als het virus later in het leven weer actief wordt, kan het gordelroos veroorzaken: is een FEIT.

Na een infectie met waterpokken trekt het virus zich terug in de zenuwbanen. Bij verminderde weerstand kan het virus weer reactiveren en gordelroos veroorzaken. Gordelroos is, in tegenstelling tot de waterpokken, niet besmettelijk. Het is mogelijk dat, als je met iemand in aanraking komt die gordelroos heeft, je waterpokken krijgt als je dat nog niet hebt gehad.

Bron voor de feiten en fabels: jm ouders.