Samen van de glijbaan is gevaarlijk.

30.08.2019

Je staat bij een glijbaan die eigenlijk net te hoog is voor je kindje. Je denkt ik ga wel mee van de glijbaan af. Dat is voor de foto ook wel leuk.  Maar toen wist je waarschijnlijk nog niet dat dit gevaarlijk kan zijn.

Het lijkt zo onschuldig. Je kindje bij je op schoot of tussen je benen. Je kindje  samen met zijn oudere broertje of zusje van de glijbaan. Je denkt daardoor je kindje te beschermen maar het kan vervelende gevolgen hebben.

Dr. Charles Jennissen van de Universiteit van Iowa  vertelt dat veel ouders geen idee hebben dat ze hun kind kunnen verwonden wanneer ze samen van de glijbaan gaan. Wanneer kinderen op de schoot van hun ouder zitten, kan een voetje per ongeluk van de schoot af glijden en vast komen te zitten tussen de zijkant van de glijbaan en het been van de ouder. Hierdoor glijdt de rest van het lichaam van het kind door, maar blijft het voetje vastgeklemd. Het gewicht van de ouder, dat dan ook nog eens naar beneden komt, zorgt ervoor dat een kind een bot kan breken.

Ook als het kindje tussen de benen van de ouder in zit, kan het voetje vast raken en kan het kindje door het gewicht van de ouder vooruit geduwd worden.

In Amerika waarschuwen kinderartsen hierom al langer nooit samen met je kind van de glijbaan te gaan. Tussen 2002 en 2015 raakten 350.000 Amerikaanse kinderen van zes jaar of jonger gewond tijdens het glijden. De meeste verwondingen zagen ze bij kinderen tussen de 12 en 23 maanden.

Dus; denk  bij een volgend bezoek aan de speeltuin: kan je kindje nog niet zelf van de glijbaan, dan is hij gewoon nog te jong om eraf te gaan!