Help! Mijn kindje heeft een pseudokroep aanval.

21.10.2019

Je hebt de hele dag niets aan je kindje gemerkt en midden in de nacht schrik je ineens wakker van je kindje dat het heel benauwd heeft en geluid maakt als een zeehond. Je kindje heeft dan waarschijnlijk een pseudokroep aanval. Zo’n aanval komt vooral voor in de herfst en winter maanden. De aanval is spannend, maar meestal gelukkig onschuldig.

Pseudokroep komt veel voor bij jonge kinderen tussen de 3 maanden en 5 jaar. Maar helaas zijn er ook nog oudere kinderen die soms een pseudokroep aanval krijgen. De luchtpijp van kinderen wordt steviger na het vijfde levensjaar. Je kindje groeit in de meeste gevallen dus over pseudokroep heen.

Pseudokroep is niet hetzelfde als astma. Bij astma gaat uitademen moeilijk en bij pseudokroep juist het inademen.

Waar kun je een pseudokroep aanval aan herkennen:

• Je kindje is niet ziek, soms alleen verkouden.

• Je kindje heeft vaak een normale temperatuur.

• Je kindje heeft het benauwd en is kortademig.

• Je kindje is hees.

• Je kindje heeft een ‘blafhoest’.

• Je kindje is meestal in paniek door de benauwdheid.

Pseudokroep is een virusontsteking van de bovenste luchtwegen (neus en keel)

Door de ontsteking zwellen de slijmvliezen in de neus en keel op. Dit zorgt voor een ‘blafhoest’ en aanvallen van benauwdheid.

Wat kun je doen:

De aanval gaat meestal binnen enkele uren vanzelf over.

Je kindje zal vaak zelf rechtop gaan zitten om zo goed mogelijk adem te kunnen halen. Laat je kindje dan ook zelf een makkelijke houding kiezen. Je kunt je kindje  warm, helder drinken geven om de keel te verzachten bv thee met honing. (Geef geen honing aan kinderen onder de 1 jaar)

De benauwdheid zorgt vaak voor paniek. Zorg dat je, samen met je kindje, rustig blijft. Angst en huilen maakt het ademhalen nog moeilijker.

Je kunt je kindje uit bed halen en samen een boekje lezen of iets anders doen zodat je kindje rustig wordt.

De werking van stomen is niet wetenschappelijk bewezen, maar het kan zijn dat je kindje hierdoor ook rustiger wordt. En rust zorgt weer voor een rustige ademhaling. Om te stomen ga je samen met je kindje op een stoel in de badkamer zitten en zet je de hete douche aan, zodat de badkamer zich vult met stoom. Zorg dat je niet in aanraking komt met het hete water maar ga zitten buiten de doucheruimte. De warme en vochtige lucht kan ervoor zorgen dat de hoestprikkel wat vermindert.

Een pseudokroep aanval kan eenmalig voorkomen, of een aantal avonden/nachten achter elkaar. Het kan zijn dat er overdag weinig te merken is aan je kindje en dat je kindje in de nacht toch weer benauwd wordt. Het virus kan 2 weken aanhouden, maar vaak is je kindje na een paar dagen weer grotendeels opgeknapt.

Besmettelijk:

Pseudokroep is besmettelijk. Het virus wordt verspreid via vochtdruppeltjes uit de neus of mond. Volwassenen en oudere kinderen ervaren meestal minder klachten.

Neem contact op met de huisarts als:

• Je kindje erg benauwd is.

• De benauwdheid niet vermindert na de adviezen.

• Je kindje suf wordt.

• Je kindje onrustig is.

• De klachten erger worden.