Geef je baby geen honing.

06.11.2019

Een blije baby aan tafel is voor iedereen fijn. Niemand wil een gevecht tijdens het eten.

Het lijkt dan ook onschuldig om het eten van je baby net wat zoeter te maken. Een klein beetje honing erdoor en je baby smult ervan. Ook een fopspeen met een beetje honing zorgt voor een blije en stille baby. Of een beetje honing door de melk voor een slecht drinkende baby.

Maar honing  kan voor baby’s onder de 1 jaar schadelijk zijn!

Honing kan namelijk besmet zijn met de bacterie: Clostridium botulinum. Het is een moeilijk woord wat je zeker niet zal onthouden. De bacterie zorgt voor de vergiftiging botulisme. Het is een vergiftiging uit de natuur. De bacterie zit in de grond en kan via de pootjes van de bijen  in de honing terecht komen. Dit kan normaal gesproken geen kwaad. Onze darmflora  zorgt ervoor dat we hiervan niet ziek worden. Bij baby’s onder de 1 jaar is dit afweersysteem nog niet volledig ontwikkeld. De bacterie kan dan in de darmen terecht komen en de baby kan er wel heel ziek van worden.

Er is nog geen reden tot paniek als je kindje onder de 1 jaar een beetje honing heeft gegeten. De kans op een besmetting is klein. Let goed op of je kindje de onderstaande symptomen krijgt en neem contact op met de huisarts:

• Weinig eetlust.

• Verslapte spieren.

• Meer huilen.

• Reageren trager.

• Slikken is lastiger.

Vooral het verslappen van de spieren is belangrijk om in de gaten te houden.

Vanuit de darmen kan de bacterie zich namelijk verspreiden door het hele lichaam en de zenuwen aantasten. De spieren kunnen dan verslappen en in het ergste geval ook de ademhalingsspieren.

Dit komt bijna nooit voor, maar het is wel een mogelijk risico.

Het verband tussen honing en botulisme is nog niet wetenschappelijk bewezen. Het vermoeden is echter groot genoeg, daarom raden consultatiebureaus en het Voedingscentrum ouders af om hun baby het eerste jaar  honing te geven.

Dus mijn advies: Neem geen risico, gewoon geen honing voor kinderen onder de 1 jaar!