Een verkoudheid of RS-virus

12.12.2019

Iedereen weet dat als je kinderen hebt er verkoudheden in huis zijn. Zeker als je zoon/dochter ook nog eens naar een kinderdagverblijf gaat lijkt het wel of je kindje onophoudelijk een snotneus heeft. Maar wat als je baby van een paar weken oud heel erg verkouden is? Het RS-virus is het meest voorkomende verkoudheidsvirus bij kinderen en kan bij jonge baby’s zelfs gevaarlijk zijn. Het virus komt met name voor in de wintermaanden oktober tot maart.

Bijna alle kinderen krijgen in hun eerste levensjaar te maken met het RS-virus.

RS-virus is een afkorting van Respiratoir Syncytieel virus. Het virus veroorzaakt infecties van de luchtwegen zoals neus, keel, luchtpijp en longen.

Het virus kan gevaarlijk zijn voor kinderen onder de twee jaar en met name voor baby’s jonger dan zes maanden. Door de infectie met het RS-virus kunnen de kleine luchtwegen ontstoken raken. Dit heet dan bronchiolitis, ook wel “verkoudheid in de longen”. De slijmvliezen zwellen op en er wordt veel slijm geproduceerd. Je kindje krijgt het dan erg benauwd.

Een onschuldige verkoudheid ontwikkelt zich dan tot een zware luchtweginfectie die gepaard gaat met benauwdheid, piepen en hoesten. Bij een ernstig RS-virus heeft je kindje extra zuurstof nodig. Een opname in het ziekenhuis is dan noodzakelijk.

Maar hoe herken je nu een RS-virus?

De tijd tussen besmetting en de eerste ziekteverschijnselen van het RS-virus varieert van 2 tot 8 dagen.

Bij de meeste gezonde kinderen lijken de klachten op een gewone verkoudheid: een loopneus, verstopte neus, hoesten en soms lichte koorts. In de meeste gevallen is de infectie na 3 tot 7 dagen over.

Bij een RS-virusinfectie kunnen de bovenstaande klachten snel verergeren. Je merkt dit aan:

• Moeilijke of snelle ademhaling.

• Koorts.

• De neusvleugels sperren wijd.

• Slecht eten of drinken.

• Een piepend geluid bij de ademhaling.

• Onrustig.

• Intrekkende borstkas.

• Je kindje is suf.

• In de ergste gevallen kan je kindje blauw aanlopen of stoppen met ademen.

Neem dan direct contact op met de huisarts.

Het RS-virus kan worden aangetoond in het snot van je kindje. Met een slangetje met zout water wordt er wat snot uit de neus van je kindje gezogen. Binnen een paar uur is de uitslag van het laboratoriumonderzoek binnen.

Wat kun je zelf doen?

Het RS-virus is heel besmettelijk en het is dus moeilijk te voorkomen. Het virus wordt overgedragen door nauw contact met een besmet persoon bijvoorbeeld door knuffelen of stoeien. Het virus kan meerdere uren overleven buiten de mens bijvoorbeeld op speelgoed of op ongewassen handen.

Je kunt tijdens de eerste levensjaren van je kindje de onderstaande stappen nemen om blootstelling aan het RS-virus zo veel mogelijk te voorkomen:

• Zorg dat iedereen zijn handen wast voordat ze je baby aanraken.

• Was en ontsmet je speelgoed regelmatig.

• Houd je baby weg van personen die verkouden zijn of koorts hebben.

Ben dus alert bij een verkoudheid bij jonge baby’s en kinderen onder de twee jaar. Een onschuldig lijkende verkoudheid kan overgaan in een levensbedreigende situatie.

Neem bij twijfel altijd contact op met de huisarts.