6 stappen bij verbranding door vuur.

20.12.2019

Vooral met kerst komen bij de meeste gezinnen weer de kaarsen op tafel. Dat brengt behalve gezelligheid ook een gevaar met zich mee. Kaarsen, en vooral het mooie vlammetje, hebben altijd de aantrekkingskracht van kinderen. Zoals we allemaal weten zit een ongeluk in een klein hoekje. In een onbewaakt ogenblik zijn kinderen tot van alles in staat.

Een verbranding of brandwond kan verschillende oorzaken hebben. In 24% van alle verbranding situaties gaat het om een ongeval met vuur en vlammen.

Wat moet je doen als je kind zich (ernstig) verbrandt met vuur:

1. Bel 112 bij ernstige brandwonden. Zet je telefoon op de luidspreker, dan heb je je handen vrij en kun je de aanwijzingen van de centralist horen.

2. Doof brandende kleding direct uit door je kind te wikkelen in een blusdeken. Laat je kind op de grond liggen en bedek het kind vanaf de nek naar de benen, zo voorkom je dat de vlammen het gezicht raken.

3. Verwijder alle kleding (ook sieraden en een luier als dit van toepassing is) die niet vastzitten aan de huid. Door alle kleding te verwijderen kun je goed zien waar de brandwonden zitten. Dit kan ook tijdens het koelen.

4. Koel direct 10-20 minuten met lauw stromend water. Niet direct op de wond, maar laat het water er voorzichtig overheen stromen.

5. Maak kleding die vast zit aan de huid niet los. Je kunt de kleding wegknippen om de plek die vast zit. Zorg dat de plek gekoeld blijft met lauw stromend water.

6. Koel de brandwond, niet het slachtoffer! Voorkom onderkoeling. Kijk dus goed waar de brandwonden zitten en koel alleen deze plekken.

Bij ernstige brandwonden kan een kind in een shock raken. Dit is een levensbedreigende situatie.

Via de brandwond verlaat lichaamsvocht het lichaam van je kind. Bij te veel verlies van vocht komt er een tekort aan volume in de bloedvaten. De druk in de bloedvaten wordt dan te laag om de vitale lichaamsfuncties in stand te houden.

Het liefste willen we dit alles natuurlijk voorkomen. Ik ben er ook een voorstander van om kinderen te leren met gevaren om te gaan, maar kinderen zijn razendsnel en de gevolgen bij ernstige brandwonden zijn intens. Het gaat hier niet om een blauwe plek die wel verdwijnt. Kleine kinderen hebben zelfs niet eens de reflex om hun handjes terug te trekken als ze zich verbranden.

Dus zorg voor veiligheid:

• Gebruik geen kaarsen in het bijzijn van kleine kinderen.

• Let op met losse tafelkleden en lopers waar een kind aan kan trekken.

• Wil je toch een kaarsje aan, zorg dan dat de kaars volledig is afgeschermd in bijvoorbeeld een lantaarn.

• Of nog veiliger: gebruik een kaarsje met batterij (let dan wel weer op dat je kind niet bij de batterij kan komen). Laat een kind niet spelen met zo’n kaarsje, want kleine kinderen leren dan niet dat kaarsen geen speelgoed zijn!

• Zorg voor toezicht.