Koortsstuipen

17.01.2019

Koortsstuipen komen het meeste voor bij kinderen tussen de nul en vijf jaar. Het is een angstaanjagende ervaring, vooral voor ouders. Vaak wordt een koortsstuip niet als zodanig herkend. Een koortsstuip moet niet verward worden met een epileptische aanval.

Wat is een koortsstuip nu precies?

Bij jonge kinderen zijn de hersenen nog niet volgroeid. Als een kind ziek wordt en koorts krijgt, kunnen de hersenen van slag raken en ontstaat er een soort van ‘kortsluiting’. De hersenen kunnen de informatie van het hebben van koorts nog niet goed verwerken. Een koortsstuip kan optreden wanneer een kind al koorts heeft óf vlak voordat het koorts krijgt. Het geven van paracetamol bij koorts helpt een koortsstuip niet voorkomen.

Hoe herken je een koortsstuip?

Kinderen worden eerst rood, daarna blauw. De ademhaling kan hortend of stotend worden of zelfs even helemaal wegvallen. Het kind verliest vaak het bewustzijn en het lichaam zal gaan schokken. Het kan ook zo zijn dat de schokken in één lichaamshelft optreden. Dit schokken kan enkele minuten aanhouden. Daarna zal het kind in een diepe slaap vallen. De meeste koortsstuipen duren hooguit enkele minuten. Duurt deze langer dan is het raadzaam een arts te raadplegen. Een koortsstuip gaat meestal vanzelf over.

Epilepsie

Epilepsie is heel iets anders dan een koortsstuip, maar de symptomen lijken erg op elkaar. Epilepsie is niet gerelateerd aan koorts, een koortsstuip wel. Een epileptische aanval wordt veroorzaakt door een onverwachte elektrische ontlading van zenuwcellen. Deze zenuwcellen bevinden zich in de hersenen. Wanneer een kind vaker (koorts) stuipen heeft is het raadzaam te laten onderzoeken of het geen epilepsie is.

Schadelijke gevolgen na een koortsstuip?

Een koortsstuip veroorzaakt geen beschadiging in de hersenen. Wanneer de ziekte die de koorts veroorzaakt over is, zal een kind ook geen stuipen meer krijgen. Sommige kinderen zullen helemaal nooit een koortsstuip krijgen. Andere kinderen vaker. In de meeste gevallen groeit een kind over de koortsstuipen heen. Dit is meestal wanneer een kind een jaar of vijf is.

De dokter raadplegen, of niet?

Bij koortsstuipen die langer dan tien minuten duren wordt geadviseerd een arts te raadplegen. Ik denk echter dat je als ouder, vooral bij een eerste aanval, zo schrikt dat je onmiddellijk je huisarts of 112 belt. Ik zou het risico niet durven lopen en gaan zitten afwachten. Je weet immers niet wat je overkomt?