Week van de teek 2017

06.04.2018

Het is april, het tekenseizoen is weer begonnen. Mensen die naar het bos gaan, de duinen of een andere groene omgeving, zullen extra moeten oppassen. Maar ook in de tuin! Ieder jaar lopen we in Nederland met elkaar ongeveer 1,3 miljoen tekenbeten op, waarvan de helft in het bos en een derde in de tuin. Vooral tijdens wandelen (20%), tuinieren (20%) en buiten spelen (20%).

Deze hele week is het de ‘week van de teek’. In heel Nederland wordt er extra aandacht besteed aan teken en de ziekte van Lyme o.a. door het RIVM. Kijk voor meer informatie op www.rivm.nl/tekenbeet.
Terugblik: ruim helft van alle meldingen in juni/juli 2016

In mei en juni 2016 werden op Tekenradar.nl 13 procent meer tekenbeten gemeld dan het gemiddelde van de voorgaande drie jaren. Dit waren 3500 beten in totaal.

Tekenradar.nl ontving in juni en juli gemiddeld de helft van alle tekenbeetmeldingen in een jaar. De piek van de meldingen ligt in juli. Het is belangrijk dat mensen na een bezoek ‘aan het groen’ zichzelf goed controleren en gevonden teken snel verwijderen.

Wist je dat?
• Teken actief zijn in warm en vochtig weer?
• Teken niet uit bomen vallen?
• Teken in hoog gras of tussen dode bladeren zitten, het liefst bij bomen of struiken?
• Teken ook in de tuin kunnen zitten?
• Teken eruitzien als kleine platte spinnetjes?
• Teken houden van de warme plekjes van ons lijf; liezen, knieholtes, oksels, bilspleet, randen van het ondergoed, achter de oren en rond de haargrens in de nek (vooral bij kinderen)?
• Je antibiotica van de huisarts krijgt als er na een beet een rode ring of vlek
verschijnt?
• Je een teek kunt verwijderen met een puntig pincet of tekenverwijderaar zonder te draaien?• Het geen kwaad kan als het kopje van de teek in de huid achterblijft?
• Je na het verwijderen van de teek, de huid het beste nog kan ontsmetten met 70% alcohol of jodium?

Tekenradar.nl + App
Op de website tekenradar.nl is de verwachte tekenactiviteit te vinden. Daarnaast is er een tekenbeet-app ontwikkeld door het RIVM, die zonder internetverbinding te gebruiken is. Hiermee kan je zien hoe teken eruit zien en wat te doen bij een tekenbeet.