• Stichting-Ehak

EHBO bij oogletsel door vuurwerk.

Het einde van het jaar is in zicht en dat wordt bij veel kinderen beloond door laat opblijven en midden in de nacht naar vuurwerk kijken. Misschien mag je kindje het zelfs wel aansteken onder toeziend oog van een ouder. Maar ouders pas hiermee op!

Laat vuurwerk niet de ogen van je kindje verknallen.

Het lijkt voor sommige ouders overdreven om je kind met een beschermbril te laten kijken naar het vuurwerk. Het vuurwerk is toch aan de overkant van de weg. We staan hier veilig.

Maar de ogen van je kindje kunnen onherstelbaar beschadigd worden door een vuurpijl die net de verkeerde kant uit gaat. En dat is echt sneller gebeurd dan je denkt. De opgelopen schade is vaak niet meer helemaal te herstellen.

Weet jij wat je moet doen als je kindje oogletsel heeft opgelopen?

Wat zie je bij je kind?

• Je kind is bang en onrustig.

• Soms is er sprake van een bloeding of vervormde pupil.

• Het oog van je kind doet pijn en traant.

• Je kind knijpt zijn oog dicht.

• Soms kan je kind minder of helemaal niet meer zien.

Hoe verleen je EHBO?

• Probeer je kind te kalmeren als deze in paniek is.

• Leg je kind neer en houd het hoofd lichtjes achterover.

• Laat hem/haar niet in het oog wrijven.

• Druk nooit op het oog! Ook niet met een coldpack of zak ijsklontjes.

Bekijk het oog van je kind:

• Is het oog NIET in tact, is er een vervormd pupil of bloed in het oog zelf: Druk niet op het oog. Bel 112 en volg de aanwijzingen van de centralist op. Je kind zal gezien moeten worden door een oogarts in het ziekenhuis. Zorg dat zijn/haar hoofd achterover blijft als je met eigen vervoer naar het ziekenhuis gaat.

• Is het oog WEL in tact, pupil is keurig rond en/of zit er kruit in het oog: trek het onderste ooglid voorzichtig omlaag, laat je kind omhoog kijken en begin direct met spoelen. Spoel met een rustig straaltje water (druppelend) in het oog. Bel 112 en volg de aanwijzingen van de centralist op.

• Zijn de oogleden gescheurd of is het oog niet te beoordelen door bloed: vraag wat je kind nog kan zien. Bel 112 en volg de aanwijzingen van de centralist op. Dek eventueel het oog en de omgeving van het oog losjes met verband af. Veeg bloed en tranen voorzichtig weg.

Maar het beste advies is toch; laat je kinderen een beschermbril dragen. Een vuurwerkbril kost slechts een paar euro en beschermt de ogen van je kind. Kijk uit in het bijzijn van vuurwerk! Laat één avond niet de toekomst van je kind verpesten.

Bron: Rode Kruis.