• Stichting-Ehak

3 stappen bij een kind onder stroom.

Het zal je maar gebeuren: je zoontje is boven aan het spelen. Je loopt naar boven en je ziet hem nog net met een schroevendraaier in het stopcontact steken. Dat heeft hij namelijk zijn vader in het weekend ook zien doen. Hij wil gewoon helpen. Je zoontje verstart en ligt op de grond. HELP!

Kinderen en elektriciteit is altijd een gevaarlijke combinatie. Ze weten niet dat het levensgevaarlijk is om met een schroevendraaier in het stopcontact te steken. Zelfs oudere kinderen hebben niet in de gaten hoe dodelijk het is om bijvoorbeeld met een telefoon die opgeladen wordt in bad te gaan.

Het belangrijkste is natuurlijk de voorzorg! Bescherm de stopcontacten met afdekplaatjes, zorg dat kinderen niet de interesse kunnen krijgen om met stroom te spelen, vertel oudere kinderen hoe gevaarlijk stroom is. Kinderen zijn vindingrijk! Waarom mag je niet je haren föhnen in bad?

Je kind heeft onder stroom gestaan (of staat nog steeds onder stroom), je ziet brandwonden en misschien is hij wel bewusteloos. Wat doe je dan?

Wat doe je bij elektrocutie?

1. Je eigen veiligheid komt als eerste!

Als je zelf een slachtoffer wordt kun je namelijk geen eerste hulp meer verlenen.

• Raak een kind dat onder stroom staat niet aan.

• Zorg voor je eigen veiligheid, schakel zo snel als mogelijk de stroom uit.

• Trek de stekker uit het stopcontact of schakel de stroom uit in de meterkast.

• Draai de stop eruit of zet de schakelaar om.

• Hoogspanning? Bel of laat 1-1-2 bellen.

• Als het niet mogelijk is om de stroom uit te schakelen, isoleer jezelf dan van de grond door op een stapel kranten te gaan staan. Trek daarna het kind aan zijn (droge) kleding weg.

• Wanneer je kind staand vastzit aan de stroombron, breng hem dan met een duw in de knie uit zijn evenwicht. Of gebruik een voorwerp dat geen elektriciteit geleidt (bijvoorbeeld dikke wollen of rubberen handschoenen of een droge houten stok) om hem bij de stroombron weg te halen.

2. Eerste hulp verlenen.

• Zodra je kind niet meer onder stroom staat, kun je eerste hulp verlenen.

• Hij reageert niet op aanspreken en schudden aan de schouders: bel of laat 1-1-2 bellen.

• Leg hem in de stabiele zijligging als hij het bewustzijn verliest.

• Start met reanimeren als hij bewusteloos is en niet meer normaal ademt.

3. Naar de huisarts, ook al zijn de wonden niet goed zichtbaar.

Heeft je kind onder stroom gestaan dan zijn de wonden niet altijd duidelijk zichtbaar. Misschien denk je dat hij alleen maar is geschrokken, maar heeft hij wel degelijk spierscheuren opgelopen door het sterk samentrekken van zijn spieren. Of zie je maar een kleine brandwond, maar is deze van binnen toch dieper dan je zelf kunt zien. Hierdoor kunnen zijn bloedvaten en zenuwbanen zijn aangetast. Ga dus altijd zo snel mogelijk naar de huisarts als je kind onder stroom heeft gestaan!

Verder nog een paar tips:

• Pak altijd de stekker vast als je hem uit het stopcontact wilt halen. Trek niet aan de kabel.

• Raak blootliggende kabels niet aan.

• Gebruik geen stopcontact dat kapot, gedemonteerd of slecht bevestigd is. Laat dit eerst herstellen.

• Vocht is een goede geleider van elektriciteit. Raak daarom geen elektrische apparaten aan met natte handen. Gebruik geen elektrische toestellen wanneer je met je voeten in het water staat.

Bron: rode kruis en energieveilig.