• Stichting-Ehak

1-1-2 of is de huisarts ook voldoende?

In paniek kan het voorkomen dat je even niet meer weet wat je moet doen.

Heb ik nu de huisarts nodig? En wat is ook alweer het nummer van de huisarts?

Of moet ik 1-1-2 bellen? Oh help…..ik weet het niet meer!

Wij helpen je!

Geen hulpdienst nodig:

In sommige situaties is er helemaal geen huisarts of 1-1-2 nodig en is een kusje erop voldoende.

Een pleister doet soms ook wonderen.

Huisarts:

Is een kind gewoon aanspreekbaar en is er geen direct levensgevaar maar is een pleister niet voldoende, neem dan contact op met de huisarts. Ook als je niet weet welke hulp nodig is kun je contact opnemen met de huisarts of de spoedlijn van de huisarts. Ze zullen je dan verder adviseren wat te doen. Zet het telefoonnummer van je huisarts in je contacten, dan heb je dit altijd bij de hand.

1-1-2:

Bij een bewusteloos kind of levensbedreigende situaties bel je direct 1-1-2 !

Denk hierbij aan bijvoorbeeld een verstikking, een ernstige bloeding, grote brandwonden, een open botbreuk.

Is 1-1-2 nodig, let dan op dat je rustig de vragen beantwoordt die de centralist aan je vraagt. Direct beginnen met roepen wat er is gebeurd loopt alleen maar vertraging op. De centralist wil eerst de onderstaande vragen beantwoord hebben:

- Welke hulpdienst heb je nodig? - Welke plaats ben je? - Wat is het adres? - Met welk telefoonnummer bel je?

De ambulance gaat al direct rijden als er een adres bekend is. De centralist zal dan verder gaan met vragen over de toestand van het slachtoffer.

Tip! Zet je telefoon op de luidspreker en leg de telefoon naast het hoofd van een slachtoffer.

Nummerherkenning:

Als je 1-1-2 belt met je mobiele telefoon dan ziet de centralist je locatie en je mobiele gegevens.

(Dat gebeurt niet als de beller nummerherkenning heeft uitgeschakeld of als de beller de sim-kaart uit de mobiele telefoon heeft gehaald.)

De centralist gaat dan toch nog vragen naar je telefoonnummer. Dit doen ze namelijk om er zeker van te zijn dat ze het juiste telefoonnummer in hun scherm hebben staan. De centralist kan dan terugbellen als de verbinding wordt verbroken. (tenzij de uitzonderingen gelden van nummerherkenning uit en sim-kaart eruit).

Locatiebepaling:

Sinds 2019 wordt een nieuwe techniek gebruikt die je locatie nog nauwkeuriger bepaalt als je 112 belt. Deze techniek heet Advanced Mobile Location (AML). AML werkt op Androidtelefoons (met minimaal versie 4.0) en op iPhones (met minimaal iOS versie 13).

De locatie van je telefoon is in veel gevallen veel preciezer dan de locatie van de gsm-mast.

Als je 112 belt, stuurt AML tijdens het gesprek je precieze locatie naar de 112-alarmcentrale. De centralist zal je daarnaast ook nog vragen waar je bent, om er zeker van te zijn dat de hulp maar de juiste plek wordt gestuurd. AML werkt vanzelf als je met een mobiele telefoon 112 belt. Ook als de locatievoorzieningen in je telefoon uit staan. Gedurende het 112-gesprek wordt AML tijdelijk aangezet. Daarna schakelt het zichzelf uit.

Waarom gebruiken mensen ICE in hun telefoon?

Heb je belangrijke contacten in je telefoon ook aangegeven als ICE (In Case of Emergency)?

Zet bij het telefoonnummer van je naasten ICE voor de naam. Dan weten hulpdiensten ook wie ze eventueel moeten bellen als er iets met jou is.

Wist je dat er een apart nummer is voor doven, slechthorenden en spraakgehandicapten?

Voor spoedeisende hulp kan gebeld worden met de teksttelefoon naar alarmnummer 0800-8112. Heb je geen teksttelefoon? Ook via uw smartphone, tablet of computer kunt u contact opnemen. Voor niet-spoedeisende zaken is het (teksttelefoon)nummer 0900-1844.

Bron: Rijksoverheid.